понеделник, 23 юни 2008 г.

Държавният дълг в края на май е 4.7 млрд. евро

Пиша тоя пост поради няколко причини.
Първо аз не съм икономист, но оня ден пътувайки чух тази новина по радиото.
И мисля си ок аз не съм икономист дай да попитам някой. Оказа се че средно статистическия икономист не може да обясни ясно какво е това дълг особено пък вътрешен.
И понеже досега никога не съм обръщал внимание на детайлите. Винаги съм го карал по смисъл и по усещане, реших да се поровя и да пусна малко инфо и тази доста скучна публикация. Външния дълг е по-ясен от самото , но какво е вътрешен?

Така по дефиниция:
Показателят "Вътрешен държавен и държавно гарантиран дълг" се състои от "Вътрешен държавен дълг, общ размер" (дълг по държавни ценни книжа, емитирани за финансиране на бюджетния дефицит и за структурната реформа) и "Вътрешни държавни гаранции".(Месечен бюлетин "Държавен дълг", МФ)

Т.е да кажем че имаме бюджетен дефицит (държавата е изхарчила повече отколкото е събрала от данъци), какво правим, има 2 варианта - 1 Както при социализма издаваме регламент БНБ да покрие дефицита и го определяме като някаква реформа и по този начин крием дефицита. или 2 вариант емитираме държавни ценни книжа и ги продаваме и така си набавяме средствата. Това най накратко формира вътрешния дълг.

Ето един сайт който предлага нагледна статистика . Какво е интересно ами може би че съотношението между вътрешния дълг и БВП(брутния вътрешен продукт) е все по-малко. Което и на мен ми говори че е по-добрата за нас посока.

Няма коментари: